Allt om Bibeln

KVINNORNA I NYA TESTAMENTET

Apfia - Berenike - Claudia, Pilatus hustru - Damaris - Den fattiga änkan - Den krokryggiga kvinnan - Den syrofeniciska kvinnan - Drusilla - Elisabet - Eunike - Euodia - Foibe - Hanna - Herodias - Jairus dotter - Johanna - Julia - Junia - Kvinnan med blödningar - Kvinnan som smorde Jesu fötter - Kvinnan vid brunnen - Lois - Lydia - Maria i Betania - Maria i Rom - Maria, Jesu mor - Maria, Klopas hustru - Maria Magdalena - Marta - Persis - Prisca/Priscilla - Rhode - Salome, Herodias dotter - Salome, Sebedeus hustru - Sapfeira - Simon Petrus svärmor - Susanna - Syntyke - Tabita/Dorkas - Tryfaina - Tryfosa - Äktenskapsbryterskan - Änkan i Nain

Livet som kvinna i Palestina på Jesu tid


Äktenskapsbryterskan

  • Nämns i Joh 7:53-8:11.

    Berättelsen om den här kvinnan finns i Jesu kusin och lärjunge Johannes ben Sebedaios biografi över Jesu verksamhet som han skrev på sin ålderdom och som finns bevarad bland Nya testamentets skrifter med titeln "Evangelium enligt Johannes". Men berättelsen är inte författad av Johannes, utan den fogades in i Johannes evangelium någon gång på 100-talet.

    Kvinnan, som var gift eller möjligen trolovad, var bosatt i Jerusalem och hade tagits på bar gärning då hon var otrogen mot sin man. Enligt Mose lag var det ett brott som skulle bestraffas med döden genom stening. Hon hade följaktligen överlämnats till de lagkloka och fariseerna som beslöt att använda henne för att testa den kringvandrande predikanten Jesus från galileiska Nasaret som flera dagar suttit och undervisat i Salomos pelargång i templet och lockat till sig alltfler åhörare. Många menade att Jesus var en villolärare som lärde att man inte behövde hålla fast vid Lagen, de gudomliga regler som folket fått genom Mose och de skriftlärda under seklernas lopp.

    De förde fram den anklagade kvinnan, ställde henne framför den galileiske rabbinen och förklarade omständigheterna: "Rabbi, den här kvinnan har gripits på bar gärning då hon begick äktenskapsbrott. Mose säger i lagen att sådana som hon ska dömas till döden genom stening. Vad säger du?" Jesus svarade inte, utan böjde sig bara fram och skrev eller ritade något med fingret i sanden på stenläggningen. Det var som om han inte ens hört dem.

    Men när de envist upprepade frågan och krävde ett svar från honom rätade han på sig. "Den bland er som är fri från synd kan ju kasta den första stenen på henne", förklarade han kort. Sedan böjde han sig fram igen och fortsatte att skriva på marken.

    Kvinnan såg hur fariseerna och de laglärde som fört dit henne tittade nervöst på varandra och efter en stund började de muttrande gå därifrån. Snart stod hon ensam kvar framför den främmande rabbinen och människorna som samlats kring honom för att lyssna på hans undervisning. Jesus rätade på sig igen och såg sig omkring. "Var är de där som anklagade dig?" frågade han. "Menade de inte att du skulle stenas? Är det ingen som har dömt dig?"

    "Nej, ingen!"

    "Då så! Jag dömer dig inte heller. Gå du, men gör inte om samma sak igen!"

    Thor-Leif Strindberg




  • Har du en fråga om Bibeln, kristendomen, kyrkan etc?

    Börja med att söka i Allt om Bibelns omfattande arkiv. Skriv in några relevanta sökord här nedan:

    Om du inte hittar svaret, skicka din fråga till bibelfragan@alltombibeln.se så får du svar via email.

    Om du vill stödja arbetet med Allt om Bibeln...