Svar: Paulus syftar här tillbaka på de föregående verserna: "Om vi lever, lever vi för Herren, och om vi dör, dör vi för Herren. Vare sig vi lever eller dör tillhör vi alltså Herren." Dvs, alla kristna, vare sig de lever eller har dött, tillhör Herren.
Och sedan fortsätter han: "Ty Kristus dog och fick liv igen för att härska över både döda och levande." Dvs, Jesus dog och uppstod för att - slutligen - härska över alla människor, både de som lever och de som nu är döda. Det har således ingen betydelse om de kristna lever eller är döda - de tillhör ändå Herren och kommer en dag att få sin lön och leva med Kristus som härskare.
(Vad hela texten egentligen handlar om är att de troende inte ska kritisera och döma varandra, därför att de allesamman lever och dör för Herren. Allesamman tillhör Herren, vare sig de lever eller hinner dö innan Jesus kommer för att upprätta sitt rike, och allesamman kommer en dag att få avlägga räkenskap inför Gud. Därför finns det ingen anledning för de troende att döma varandra. Det är Guds sak att döma.)
Paulus är lite besvärlig med sin benägenhet att formulera om samma tanke på en mängd olika sätt och med olika bilder och liknelser - förmodligen för att förtydliga sig och minska risken att bli missförstådd. Det fungerade förmodligen utmärkt för hans samtida som var vana vid den sortens uttryckssätt, men det är svårare för oss som läser samma texter 2000 år senare, på ett annat språk och med vana att formulera oss mycket mer konkret.
Thor-Leif Strindberg
Har du en egen fråga om Bibeln, kristendomen, kyrkan etc? Sök först i Allt om Bibelns omfattande arkiv:
Om du inte hittar svaret, skicka din fråga till
bibelfragan@alltombibeln.se så får du svar via email.
|