Det är riktigt att de judiska ledarna sa till Pilatus att de inte hade rätt att döma någon till döden. Men det var bara delvis sant. De kunde fortfarande utfärda dödsdomar för religiösa brott (en rättighet som emellertid fråntogs dem samma år som Jesus avrättades). Men i det här fallet ville de inte göra det av rädsla för folkets reaktion. Jesus hade väckt mycket uppmärksamhet och fått ett entusiastiskt bemötande när han red in i Jerusalem. Så trots att prästerna själva ansåg Jesus skyldig till hädelse, och de mycket riktigt kunde ha låtit stena honom, valde de att i stället låta den romerske ståthållaren Pilatus få ta på sig ansvaret för dödsdomens verkställighet.
Alltså förde de Jesus till Pilatus och anklagade honom för att vara en politisk upprorsmakare som förde folket på villovägar, uppmanade medborgarna att vägra betala skatt till den romerske kejsaren och upphöjde sig själv till kung. Och uppvigling mot den romerska ockupationsmakten var något som romarna såg ytterst allvarligt på och inte tvekade att utdöma dödsstraff för.
Även om Pilatus hade svårt att se Jesus som någon revolutionär, så blev det alltså formellt det brottet han avrättades för. Det står inte uttryckligen i bibeln, men eftersom romarna utförde avrättningen kunde det inte ha varit något annat. Hädelse var inget som romarna brydde sig om.
Thor-Leif Strindberg
Har du en egen fråga om Bibeln, kristendomen, kyrkan etc? Sök först i Allt om Bibelns omfattande arkiv:
Om du inte hittar svaret, skicka din fråga till
bibelfragan@alltombibeln.se så får du svar via email.
|