Svar: Frågan om Gud och upphovsrätten går inte att besvara med utgångspunkt från bibeln. För övrigt förutsätter frågan att Gud inte har upphovsrätten på sina skapelser. Det kanske han har. Dessutom förutsätter den att alla existerande organismer skapades i färdigt skick - och att Gud i så fall skulle ha haft upphovsrätten till varje art. Men eftersom det inte gick till på det viset, så vet jag inte vilka "skapelser" (dvs i vilket utvecklingsstadium) Gud skulle ha haft upphovsrätt till och vad i så fall denna upphovsrätt skulle innebära. Menar du en upphovsrätt som skulle innebära att varje organism var förbjuden att "kopiera" sig själv? I så fall hade ju den första lilla amöban också blivit den sista...
Nåväl, det spelar ingen roll. Upphovsrätt innebär bl a att upphovsmannen har rätt att själv bestämma villkoren för kopiering av hans verk, och eftersom Gud har gjort alla skapade organismer "självkopierande" så innebär det att han som upphovsman redan från början tillåtit "fri kopiering". Så oavsett om Gud har eller inte har upphovsrätt på alla sina skapelser, så är den "fria kopieringen" ett faktum och världen skulle följaktligen i båda fallen se ut precis som den gör.
När det sedan gäller kloning så är inte det - lika lite som rymdforskning - någon fråga som bibeln kan anses säga något specifikt om, och följaktligen finns det inte heller någon särskild kristen uppfattning om det. Åsikterna om kloning varierar helt enkelt från person till person, oavsett vilka församlingar eller samfund de tillhör. Dessutom har det hittills aldrig förekommit någon kloning av människor - och inte heller har väl läkare hittills sysslat med kloning av djur - så frågan är ju på alla sätt hypotetisk.
Det är också viktigt att komma ihåg att kristendomen inte handlar om hur andra människor ska agera, utan den handlar om hur den enskilde troende ska handla i olika situationer. De moraliska riktlinjer som finns i Nya testamentet avser församlingen, dvs de Jesustroende/kristna, inte världen/samhället utanför den kristna församlingen. (Jesu bergspredikan riktar sig till hans efterföljare, och Paulus riktade inte förmaningarna i sina brev till invånarna i Romarriket i allmänhet, utan uteslutande till de troende i församlingarna i Rom, Galatien, Korint, Tessalonika etc.)
Man kan alltså inte applicera Jesu och apostlarnas uppmaningar på samhället i stort och varken förvänta sig eller kräva att det ska styras enligt bibelns normer, utan alla dessa uppmaningar gäller enbart församlingen. Det är något som betonas många gånger både i evangelierna och breven: "Världen är så och så, men ni ska vara..."
Kristendomen säger därför inget om vad som är eller ska vara tillåtet eller otillåtet i samhället, utan bara vad jag som kristen ska ha som utgångspunkt i mitt handlande. Frågan är följaktligen om jag som kristen, ifall jag vore vetenskapsman, skulle anse att det var moraliskt rätt av mig att klona människor.
Min utgångspunkt som kristen är ju Jesu uppmaning till sina efterföljare att "älska sin medmänniska som sig själv" och att "behandla andra så som man själv vill bli behandlad". Med utgångspunkt från det stadium forskningen står på i dag, och med tanke på den bristande kunskap vi har om konsekvenserna för den avkomma som föds genom kloning, så kan jag inte se det som ett uttryck för omtanke om min nästa att utsätta en människa för de risker och följder det kan innebära för henne att bli till genom kloning. Dessutom lever vi ju i en överbefolkad värld och det naturliga sättet att föra släktet vidare är ju mer än tillräckligt, så kloning av människor känns ganska överflödigt.
Thor-Leif Strindberg
Har du en egen fråga om Bibeln, kristendomen, kyrkan etc? Sök först i Allt om Bibelns omfattande arkiv:
Om du inte hittar svaret, skicka din fråga till
bibelfragan@alltombibeln.se så får du svar via email.
|