Svar: Sakarja var profet efter återkomsten från den babyloniska fångenskapen och en av de pådrivande krafterna bakom återuppbyggandet av templet. Hela hans budskap (som finns i Sakarjas bok) syftar till att uppmuntra folket att vända tillbaka till Gud och visa dem vilka fantastiska framtidsplaner Gud har för dem.
Den person Sakarja ser i sin syn är inte den Josua som ledde israeliterna in i Kanaan, utan en överstepräst med samma namn. "Josua" var ett väldigt vanligt namn i Israel. Även Jesus är den grekiska formen av detta namn, "Yeshua". Översteprästen Josua symboliserar det judiska folket (översteprästen är ju alltid folkets representant inför Gud) som Åklagaren anklagar för att ha svikit Gud, avvikit från hans vägar och orenat sig.
Men Gud tillrättavisar Åklagaren, inte därför att anklagelserna är oriktiga utan därför att israeliterna är hans utvalda folk. Även om de har syndat så är de hans förbundsfolk. Därför förlåter han folket dess synder och det symboliseras med att han byter översteprästens lortiga kläder mot rena prästerliga plagg.
Men Gud understryker också att förbundet och löftet inte är villkorslöst. Det finns en förutsättning för att folket ska förbli i detta nya, rena och förlåtna tillstånd: "Om du vandrar mina vägar och håller mina bud..."
Sedan fortsätter Gud med att utlova Messias ("Telningen" som ska åtrupprätta Davids tron) ankomst, och "den degen" ska det bli fred och välstånd och glädje för alla:
"Se, jag ska låta Telningen, min tjänare, komma... Jag skall utplåna landets skuld på en enda dag. Den dagen ska ni bjuda varandra till fest under vinrankor och fikonträd" (Sak 1:10)
Slutet av Sakarjas bok innehåller så en rad profetior om Messias ankomst, den sista striden på "den yttersta dagen" och upprättandet av Guds rike på jorden.
Thor-Leif Strindberg
Har du en egen fråga om Bibeln, kristendomen, kyrkan etc? Sök först i Allt om Bibelns omfattande arkiv:
Om du inte hittar svaret, skicka din fråga till
bibelfragan@alltombibeln.se så får du svar via email.
|