Svar: Uttrycket "trosregeln" ("regula fidei") eller "sanningsregeln" ("regula veritatis") har förekommit i den kyrkliga litteraturen sedan slutet av 100-talet och den exakta betydelsen har varit omtvistad. Olika kyrkofäder lade lite olika innebörd i begreppet, men gemensamt är att det stod för "den bibliska uppenbarelsen och den kristna tron i sammanfattning", "den sanna kristna läran", "kristendomens kärna", "kristendomens huvudpunkter" etc.
Eftersom Bibeln inte innehåller någon systematiserad lärobeskrivning, punkt för punkt, utan den kristna tron utvecklades och detaljutformades successivt, kom naturligtvis både skriften och traditionen att forma denna regula fidei som Augustinus beskrev som "en sammanfattning av den Heliga skrift". Den var följaktligen aldrig fixerad utan formulerades och uttrycktes på lite olika sätt av olika personer, men de flesta torde ha gett den i stort sett samma innehåll som dopbekännelsen. (När Tertullianus använder uttrycket "trosregeln" identifierar han den också med dopbekännelsen.)
Den här regeln betraktades som en sorts "grundnorm", en "mall" eller måttstock att använda som kontrollmedel för att avvisa irrläror genom att se om en lära eller tolkning som gjorde anspråk på att vara kristen verkligen var i överensstämmelse med den kristna tron.
Ur trosregeln utvecklades så småningom den apostoliska, nicenska och athanasianska trosbekännelsen.
Thor-Leif Strindberg
Har du en egen fråga om Bibeln, kristendomen, kyrkan etc? Sök först i Allt om Bibelns omfattande arkiv:
Om du inte hittar svaret, skicka din fråga till
bibelfragan@alltombibeln.se så får du svar via email.
|