Svar: Vi har ofta en benägenhet att lägga in olika tolkningar i bibelns ord, som varken Gud eller bibelförfattarna hade i tankarna. Att "den äldre ska tjäna den yngre" är bara ett konstaterande att så skulle det bli. När ordet "ska" används i bibliska profetior är det oftast bättre att läsa "kommer att", eftersom det annars är lätt att uppfatta det som en form av befallning. Att Gud säger att någonting ska ske, behöver inte betyda att Gud vill att det ska ske eller att han gör så det sker, utan bara att det kommer att ske.
1 Mos 25:23 är inget annat än en förklaring från Herren att Rebeckas och Isaks yngre son skulle komma att ta över förstfödslorätten från sin äldre bror.
När Israel välsignade Efraim och Manasse och lade sin högra hand på Manasses huvud, trots att denne var yngst, var det därför att han visste att den yngre brodern skulle komma att bli stamfader till stora folk, större än Efraims ättlingar (1 Mos 48:19).
Att det betonas beror på att det vanligaste var att den äldste brodern tog över vid faderns död, och att det följaktligen var genom honom som släktledet nedåt räknades. I de här fallen blev det annorlunda, men det finns absolut ingen anledning att tro att det skulle ligga någon "mystisk" eller "gåtfull" innebörd i detta.
När Paulus i Romarbrevet 9 hänvisar till Isaks och Rebeckas barn, så är det bara en liknelse för att visa att Gud på samma sätt inte nödvändigtvis måste låta arvsrätten till riket tillfalla enbart de "först födda", dvs Abrahams lekamliga barn, utan att Guds löften till "Abrahams ättlingar" även kan gå till de "yngre barnen" - dem som Gud kallar från alla folk (även bland israeliterna) och gör till Abrahams andliga barn.
Thor-Leif Strindberg
Har du en egen fråga om Bibeln, kristendomen, kyrkan etc? Sök först i Allt om Bibelns omfattande arkiv:
Om du inte hittar svaret, skicka din fråga till
bibelfragan@alltombibeln.se så får du svar via email.
|