Allt om Bibeln

BIBELFRÅGAN

Ett interaktivt lexikon över Bibeln och kristen tro

Förstfödslorätten

Fråga: "Den äldre ska tjäna den yngre" är ett tema som förekommer i patriarkberättelserna och Josefberättelserna. Hur ska denna omordning av den förstföddes rätt förstås? (U.R.)

Svar: Vi har ofta har en benägenhet att lägga in olika tolkningar i bibelns ord, som varken Gud eller bibelförfattarna hade i tankarna. Att "den äldre ska tjäna den yngre" är bara ett konstaterande att så skulle det bli. När ordet "ska" används i bibliska profetior är det oftast bättre att läsa "kommer att", eftersom det annars är lätt att uppfatta det som en form av befallning. Att Gud säger att någonting ska ske, behöver inte betyda att Gud vill att det ska ske eller att han gör så det sker, utan bara att det kommer att ske.

1 Mos 25:23 är inget annat än en förklaring från Herren att Rebeckas och Isaks yngre son skulle komma att ta över förstfödslorätten från sin äldre bror.

När Israel välsignade Efraim och Manasse och lade sin högra hand på Manasses huvud, trots att denne var yngst, var det därför att han visste att den yngre brodern skulle komma att bli stamfader till stora folk, större än Efraims ättlingar (1 Mos 48:19).

Att det betonas beror på att det vanligaste var att den äldste brodern tog över vid faderns död, och att det följaktligen var genom honom som släktledet nedåt räknades. I de här fallen blev det annorlunda, men det finns absolut ingen anledning att tro att det skulle ligga någon "mystisk" eller "gåtfull" innebörd i detta.

När Paulus i Romarbrevet 9 hänvisar till Isaks och Rebeckas barn, så är det bara en liknelse för att visa att Gud på samma sätt inte nödvändigtvis måste låta arvsrätten till riket tillfalla enbart de "först födda", dvs Abrahams lekamliga barn, utan att Guds löften till "Abrahams ättlingar" även kan gå till de "yngre barnen" - dem som Gud kallar från alla folk (även bland israeliterna) och gör till Abrahams andliga barn.

Thor-Leif Strindberg


Läs även följande svar:
Varför korsade Israel sina armar?
Kan ni hjälpa mig med förklaring kring texten i 1 Mos 48 om hur Israel välsignar Josefs söner, Efraim och Manasse. Varför korsar Israel sina händer? Finns det någon innebörd i texten som har betydelse idag? Jag tror att Gud vill säga något i sitt ord men jag förstår inte vad jag läser.

Har judarna förtur till himlen?
Bibeln talar om judarna som Guds egendomsfolk, men ger det judarna någon "förtur" till himlen? Är inte villkoren desamma för alla människor?

Två förstfödda söner?
I Rom 8:29 (kanske fler ställen, jag vet inte) står det att Jesus är Guds förstfödde son. Men i 2 Mosebok 4:22 står det att Israel är Guds förstfödde son! Det kan väl inte finnas två stycken "förstfödda söner", så något av dessa två måste ju vara fel, eller hur?

Abraham och Abrahams barn
Jag vill veta mer om Abraham och vad som menas med "Abrahams barn". Jag har hört dom som säger att vi kristna är Abrahams barn, men borde det inte vara judarna som är det?

Varför blev just judarna Guds utvalda folk?
Hur kommer det sig att Gud valde just judarna bland alla människor på jorden att bli hans egendomsfolk? Var det några särskilda egenskaper eller religionen eller något annat som gjorde att han utsåg just dem?


Sök svar på fler frågor:

Har du en egen fråga om Bibeln, kristendomen, kyrkan etc? Sök först i Allt om Bibelns omfattande arkiv:

Om du inte hittar svaret, skicka din fråga till bibelfragan@alltombibeln.se så får du svar via email.

Om du vill stödja arbetet med Allt om Bibeln...